Zaprojektowany i zainstalowany na ulicy Gronowej w Poznaniu, Urzędomat od momentu swojego uruchomienia w grudniu 2023 roku, stał się nieocenionym narzędziem dla mieszkańców miasta. Niezależny od firm zajmujących się tworzeniem urządzeń paczkowych, to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Zyskało ono olbrzymią popularność, co skutkowało podwojeniem jego pojemności przez dodanie nowych modułów ze skrytkami.
Poprzez Urzędomat, jak informuje Bartosz Pelczarski, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych Urzędu Miasta Poznania, wydano już ponad 11 tysięcy dowodów rejestracyjnych. To oznacza, że tyle osób uniknęło konieczności umawiania wizyt w urzędzie, dostosowywania się do jego godzin pracy oraz fizycznego udania się do budynku. W przypadku Urzędomatu, który działa całą dobę, klienci odbierają dokumenty nawet w nocy.
Największą ilość dowodów rejestracyjnych – 1599 sztuk – wydrukowano i wydano przez urządzenie w lipcu. Według statystyk, największa frekwencja przy odbiorze dokumentów obserwowana jest w środy. Większość (58,76%) z nich jest odbierana po godzinach pracy urzędu, a szczególnie popularnym momentem są godziny około 18:00. Co więcej, 15% dowodów odebrano w dni wolne od pracy – z tej możliwości skorzystało już ponad 1650 osób.
Podczas składania wniosku o wydanie dowodu rejestracyjnego, każda osoba ma możliwość wyboru miejsca jego odbioru: bezpośrednio w okienku urzędowym lub za pomocą Urzędomatu. Druga opcja umożliwia odbiór dokumentu poza godzinami pracy urzędu bez konieczności umawiania wizyty. Gdy dokument jest gotowy do odbioru, pracownik urzędu umieszcza go w maszynie i wysyła na podany numer telefonu SMS z kodem PIN do otwarcia skrytki. Dokument pozostaje dostępny do odbioru przez 48 godzin.