W pierwszy weekend września, 6 i 7 września, Poznań znów stanie się centrum atrakcji dla miłośników zabytkowych pojazdów. Na ulice miasta wyruszą historyczne tramwaje i autobusy, obsługujące specjalne Linie Turystyczne. Największą ciekawostką tych dni będzie niedzielna premiera odrestaurowanego wagonu historycznego typu N numer 178, który po raz pierwszy zjechał z linii produkcyjnej w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku.
Historyczne pojazdy na trasach Poznania
Sobotnie kursy, 6 września, obfitować będą w różnorodność zabytkowych autobusów. Na linii nr 100 pojawią się takie modele jak Ikarus 280 o numerze 1545, Jelcz PR110 numer 1383 oraz Ikarus 260 numer 1735. Dodatkowo, linię nr 102 obsłuży DAF MB200 z numerem bocznym 1222. Z kolei na trasie tramwajowej linii nr 20 swoje miejsce znajdzie wagon 102N z numerem 1.
Niedzielne atrakcje na szynach
Niedziela, 7 września, przyniesie jeszcze więcej atrakcji. Miłośnicy motoryzacji będą mogli zobaczyć na linii nr 100 takie klasyki jak Ikarus 260, MAN Lion’s City o numerze 1111 oraz Ikarus 280. Na trasie turystycznej linii nr 0 pojawią się dwa wyjątkowe składy: KSW+S2D z numerami 158+423 oraz premierowy skład N+ND z numerami 178+436, który obejmuje odnowiony wagon N oraz doczepę wyprodukowaną w Sanoku. Co więcej, trasa linii 0 zostanie zmieniona i poprowadzi przez nowy łuk torowy pod Okrąglakiem.
Specjalna linia z okazji rocznicy
Z okazji setnej rocznicy przyłączenia Rataj do Poznania, uruchomiona zostanie specjalna linia nr 23. Na jej trasie kursować będą dwa historyczne tramwaje: model 102Na z numerem 71 oraz skład N+ND z numerami 286+456. Tramwaje tej linii będą odjeżdżać z Biblioteki Uniwersyteckiej w stronę Rataj co pół godziny, w godzinach od 12:30 do 17:30.
Trasa linii 23 przebiegać będzie przez wiele kluczowych punktów miasta: Biblioteka Uniwersytecka – Ratajczaka – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Warczygłowy – Trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Strzelecka – Aleje Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Teatr Polski.
Odzyskana historia wagonu N numer 178
Wagon N o numerze 178 ma za sobą bogatą historię. W 1951 roku Poznań wzbogacił się o 30 takich wagonów silnikowych oraz 20 doczepnych typu ND, które stały się fundamentem miejskiej komunikacji tramwajowej na wiele lat. W 1963 roku wagon 178 przeszedł modernizację, uzyskując instalację niskiego napięcia.
W latach siedemdziesiątych, kiedy większość wagonów N była przebudowywana na jednokierunkowe, ten konkretny model przeszedł kapitalny remont i został przystosowany do ruchu dwukierunkowego. Wprowadzono wtedy szereg modernizacji, w tym agregat prądotwórczy, hamulce szynowe oraz dwa pulpity sterownicze.
W 1978 roku zmieniono numerację tramwajów i wagon ten otrzymał numer 629, stacjonując w zajezdni Gajowa. Po latach służby zakończonej w grudniu 1992 roku, stał się wagonem gospodarczym i przez długi czas pozostawał odstawiony. Dziś, dzięki pracom konserwatorskim przeprowadzonym przez Stację Obsługi i Remontów MPK w Krakowie, wagon odzyskał swój pierwotny wygląd z początku lat pięćdziesiątych. Obecnie jest jedynym zachowanym egzemplarzem wagonu typu N wyprodukowanego w Stoczni Północnej, stanowiącym nieoceniony element dziedzictwa komunikacyjnego Poznania.