Znaczący zastrzyk środków europejskich zasili w najbliższych latach rozwój transportu publicznego w Poznaniu. W ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, miasto uzyskało aż 175 milionów złotych na rozbudowę swojej floty tramwajowej. Pozyskane fundusze pozwolą MPK Poznań na gruntowne odświeżenie taboru oraz podniesienie jakości przewozów, co odczują przede wszystkim pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej na co dzień.
Dofinansowanie z Unii Europejskiej i ambitne plany inwestycyjne
Umowa zawarta pomiędzy MPK Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych określa ramy współpracy i wdrażania nowych inwestycji w ramach Priorytetu III Transport miejski. Dzięki temu wsparciu przewidziano zakup od 10 do 30 nowoczesnych tramwajów, które mają wzmocnić flotę przewoźnika do końca 2028 roku. Nowe pojazdy będą pojazdami niskopodłogowymi oraz jednokierunkowymi, co znacząco zwiększy komfort podróży i dostępność dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami.
Nowe tramwaje zastąpią najbardziej wysłużone, wysokopodłogowe składy, które wciąż kursują na niektórych liniach. Celem jest nie tylko poprawa wygody pasażerów, ale też zwiększenie efektywności energetycznej oraz obniżenie kosztów eksploatacji.
Wysokie standardy nowego taboru i zaplecza technicznego
W ogłoszonym przetargu postawiono wymagania, które mają zapewnić wysoką jakość nowo zakupionych tramwajów. Każdy pojazd ma być długości około 32 metrów oraz posiadać klimatyzację, system monitoringu wizyjnego, oświetlenie LED i czytelne tablice informacyjne. Dodatkowo, wykonawca będzie odpowiedzialny za kompleksową obsługę gwarancyjną, dostarczenie specjalistycznego wyposażenia do zajezdni, a także przeszkolenie personelu technicznego MPK z zakresu obsługi i napraw.
Takie podejście pozwoli nie tylko na szybkie wdrożenie nowych tramwajów do ruchu, lecz także zapewni sprawne utrzymanie całej floty w długim okresie użytkowania.
Modernizacja poza zakupem nowych pojazdów – wykorzystanie tramwajów używanych
Oprócz znaczących inwestycji w nowy tabor, MPK Poznań sięga również po rozwiązania pośrednie. W ramach procesu modernizacji zdecydowano się sprowadzić używane tramwaje NGT6D z niemieckiego Bonn. Są to jednostki częściowo niskopodłogowe oraz dwukierunkowe, które przejdą niezbędne testy techniczne w Poznaniu przed ich dopuszczeniem do regularnego użytkowania.
Taki krok pozwoli na szybsze wycofanie najbardziej awaryjnych i nieekonomicznych wagonów oraz poprawę dostępności komunikacji miejskiej dla szerokiego grona pasażerów.
Kolejne dostawy tramwajów Moderus Gamma – postęp realizacji
Proces odmładzania floty MPK trwa już od kilku lat. W ramach wcześniejszego projektu, spółka zamówiła 30 tramwajów Moderus Gamma produkcji Modertrans Poznań. Do tej pory do taboru poznańskiego przewoźnika dołączyło 21 pojazdów tego typu, a kolejne mają wyjechać na trasy jeszcze w tym roku. Projekt ten otrzymał imponujące dofinansowanie, pokrywające aż 85% kosztów zakupu, w ramach programu wsparcia ekologicznego transportu zbiorowego w miastach.
Nowoczesne tramwaje Moderus Gamma wyróżniają się nie tylko niską podłogą i wysokim standardem wyposażenia, ale również znaczną niezawodnością oraz energooszczędnością, co wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju miejskiego transportu.
Znaczenie inwestycji dla mieszkańców i środowiska
Realizacja projektu „Rozwój czystego transportu miejskiego – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań” wpisuje się w długoterminową strategię poprawy jakości życia w mieście. Nowe i zmodernizowane tramwaje nie tylko zwiększą wygodę codziennych podróży, ale również przyczynią się do redukcji emisji zanieczyszczeń oraz hałasu w przestrzeni miejskiej. To istotny krok w kierunku bardziej ekologicznego Poznania i podniesienia standardów miejskiej komunikacji do poziomu europejskich metropolii.
źródło: Urząd Miasta Poznania