W Poznaniu wkrótce pojawią się nowe tramwaje NGT6D, produkowane przez firmę Duewag/Siemens. Te nowoczesne pojazdy, które otrzymały wszystkie konieczne certyfikaty, niebawem wyruszą na miejskie trasy, wprowadzając pasażerów w nową jakość podróży. Ich debiut zbiega się z obchodami 145. rocznicy istnienia transportu publicznego w mieście, co dodaje temu wydarzeniu historycznego znaczenia.

charakterystyka techniczna nowoczesnych tramwajów

Tramwaje NGT6D, mające swój rodowód w Bonn, mierzą prawie 29 metrów długości i mogą przewieźć aż 201 pasażerów, w tym 64 osoby na miejscach siedzących. Dzięki ich dwukierunkowej konstrukcji, pojazdy te mogą obsługiwać wszystkie miejskie trasy, w tym te, które nie posiadają pętli końcowych. Znacząca część niskopodłogowa – stanowiąca 70% przestrzeni tramwaju – zapewnia łatwy dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością, czyniąc pojazdy bardziej przyjaznymi dla wszystkich użytkowników.

korzyści z umowy dostawy tramwajów

MPK Poznań podpisało kontrakt na sprowadzenie z Bonn do 24 tramwajów wyprodukowanych w 1994 roku. Ta inwestycja, wraz z zakupem nowych modeli, znacząco poprawia dostępność transportu publicznego w mieście. Dwukierunkowość tramwajów pozwala na większą elastyczność w zarządzaniu flotą, eliminując konieczność kosztownych napraw starszych modeli pojazdów.

modernizacja poznańskiej infrastruktury transportowej

Poznań nieustannie inwestuje w rozwój swojej infrastruktury transportowej. Modernizacje obejmują nie tylko linie tramwajowe i przystanki, ale także wdrażanie nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej. Dzięki temu miasto staje się bardziej dostępne i przyjazne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, oferując nowatorskie rozwiązania komunikacyjne.

wartość finansowa transakcji

Zgodnie z umową, maksymalny koszt zakupu jednego tramwaju wynosi 46 500 euro, co jest znacznie mniej niż cena nowych pojazdów, czyniąc tę transakcję szczególnie korzystną. Dodatkowo, MPK Poznań ma prawo zrezygnować z zakupu tramwaju, jeżeli okaże się on uszkodzony, co minimalizuje ryzyko finansowe związane z inwestycją.

dostosowanie do potrzeb lokalnych

Po przybyciu do Poznania, nowe tramwaje przeszły szereg dostosowań, w tym instalację systemów alarmowych i monitoringu oraz integrację z istniejącą infrastrukturą miejską. Przygotowano również specjalne miejsca dla wózków inwalidzkich i rowerów, co zwiększa komfort podróży wszystkich pasażerów.

paralelne inwestycje w nowoczesną flotę

Wraz z pojawieniem się tramwajów z Bonn, MPK Poznań realizuje także dostawy nowych tramwajów Moderus Gamma. Do tej pory miasto otrzymało 24 z planowanych 30 pojazdów, przy wsparciu finansowym w wysokości 85% z programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”.

plany zakupowe i przyszłość transportu

Aktualnie trwa przetarg na zakup nowych, jednokierunkowych tramwajów, które mają zostać dostarczone do 2029 roku. Projekt ten uzyskał dofinansowanie w wysokości 175 mln zł z funduszy europejskich. Strategiczne działania Poznania skupiają się na wymianie starszych modeli, takich jak tramwaje 105Na, na nowoczesne i bardziej ekonomiczne rozwiązania.

W porównaniu do starszych pojazdów, tramwaje 105Na z wysoką podłogą i dodatkowymi stopniami ustępują nowym modelom NGT6D, które oferują lepszy dostęp i większą funkcjonalność. Koszty przystosowania tramwaju NGT6D do wymogów Poznania są znacznie niższe niż pełna naprawa starszego modelu, co dodatkowo podkreśla zalety nowych inwestycji.

Źródło: Urząd Miasta Poznania