W Poznaniu pojawiła się nowa technologia, która ma na celu usprawnienie miejskiej infrastruktury tramwajowej. Innowacyjna maszyna, odpowiedzialna za prewencyjne szlifowanie szyn, rozpoczęła swoje działanie na torach w miejscach takich jak Święty Marcin, most Teatralny, ulica Fredry oraz plac Wolności. To kluczowy krok w kierunku podniesienia jakości transportu miejskiego w naszym mieście.
Znaczenie szlifowania szyn dla miejskiej infrastruktury
Szlifowanie szyn jest fundamentalnym procesem w utrzymaniu torowisk w dobrym stanie. Dzieli się na szlifowanie prewencyjne i regeneracyjne. Pierwsze zabezpiecza nowe tory przed szybkim zużyciem, podczas gdy drugie usuwa nierówności i rysy powstające w trakcie użytkowania. Faliste zużycie szyn może prowadzić do wzrostu hałasu i szybszej degradacji torów oraz tramwajów. Dzięki szlifowaniu, powierzchnia szyn jest wygładzana, co nie tylko zmniejsza hałas, ale również zwiększa trwałość torów i taboru.
Debiut maszyny ATMO w Poznaniu
Maszyna ATMO, która po raz pierwszy pojawiła się w Polsce, jest nowatorskim rozwiązaniem stosowanym w Europie od 2020 roku. Jej zaawansowana technologia umożliwia efektywne działanie na łukach o małym promieniu, co znacząco redukuje wibracje i hałas. Dodatkowo, zastosowanie płukania kamienia szlifierskiego wodą eliminuje iskry, co stanowi dodatkowy atut tej maszyny.
Wieczorne prace na poznańskich torowiskach
W centralnych częściach Poznania maszyna, sterowana z pojazdu ciągnącego, wykonywała prace w trakcie nocy, aby nie zakłócać codziennych kursów tramwajów. Następnie miała za zadanie szlifować tory w zajezdni Franowo. Mimo to, prace konserwacyjne torowisk będą się odbywać do końca grudnia, z wykorzystaniem różnych specjalistycznych maszyn. Szlifowanie odbywa się nocą, co minimalizuje zakłócenia w ruchu tramwajów.
Przyszłe prace na torowiskach w Poznaniu
Zaplanowane prace konserwacyjne obejmują różne trasy tramwajowe w Poznaniu. Szlifowanie szyn rozpocznie się na odcinkach takich jak ul. Grunwaldzka, Trasa Kórnicka, ul. Zamenhofa, ul. Wierzbięcice oraz Górny Taras Rataj. Łącznie, poza centrum, zabiegowi poddanych zostanie 34 kilometry toru pojedynczego, co stanowi znaczące przedsięwzięcie mające na celu poprawę komfortu podróżowania dla pasażerów.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
