Na terenach Berdychowa i Ostrowa Tumskiego trwa montaż masywnych składników, których końcowym produktem będą Mosty Berdychowskie. Dodatkowo, pracuje się nad drugim mostem, łączącym Ostrów z Chwaliszewem. Wkrótce mieszkańcy Poznania będą mogli doświadczyć poprawy komfortu jazdy objazdem zamkniętego odcinka Wartostrady, gdyż 11 kwietnia zaplanowano ułożenie równej nawierzchni na dotąd nieutwardzonym odcinku ulicy Przystań.
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, zauważył, że prace przy budowie Mostów Berdychowskich postępują zarówno na brzegach Warty, jak i na Ostrowie Tumskim. Już teraz widoczne są składniki konstrukcyjne przyszłej przeprawy przez rzekę. Mosty te mają stanowić dopełnienie dla istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, tworząc połączenie między Starym Miastem a Ostrowem Tumskim oraz dalszymi terenami po wschodniej stronie Warty, zwłaszcza obszarami wokół Malty. Mieszkańcy Poznania będą mogli doświadczyć pełni tego projektu w przyszłym roku.
Na Berdychowie wyraźnie widoczny jest postęp prac nad mostem, gdzie ponad Wartostradą zamontowano już pierwsze elementy łuku przyszłej przeprawy. Jak mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, kolejne składniki konstrukcji są na bieżąco dostarczane na plac budowy, a następnie montowane i spawane w jedną całość przy wykorzystaniu podpór tymczasowych. Przed transportem do Poznania elementy te są poddawane testom montażu w Krakowie i Radomsku, aby zapewnić ich poprawne wykonanie.
Ze względu na duże rozmiary dostarczanych elementów konstrukcyjnych, transport odbywa się w nocy. W związku z tym wprowadzone zostały zmiany w organizacji ruchu. Przewiduje się kolejne na dni 15-17 kwietnia (od poniedziałku do środy), kiedy to zostanie czasowo ograniczone parkowanie w rejonie ul. Nowe Zagórze 9-11 oraz ul. Wieżowej 47-69. Tymczasowe przesunięcie parkowania umożliwi sprawne dostarczenie materiałów na plac budowy.
Po wyłączeniu odcinka Wartostrady po stronie Berdychowa rozpoczęto montaż elementów konstrukcji stalowej nad Kanałem Ulgi. Na 11 kwietnia (czwartek) zaplanowano układanie masy bitumicznej na dotychczas nieutwardzonym fragmencie ul. Przystań, który obecnie służy jako droga objazdowa. Zakończenie tych prac znacząco poprawi jakość objazdu zamkniętego odcinka Wartostrady, który musiał zostać wyłączony z ruchu ze względów bezpieczeństwa.
Montowanie podzespołów budowy mostu wymaga dużego skupienia i precyzji. Wymaga to nie tylko wcześniejszych testów i odpowiedniej organizacji transportu z Krakowa i Radomska, ale także specjalistycznych umiejętności na placu budowy ze względu na technologię montażu i spawania konstrukcji. Do połączenia tak dużych konstrukcji używane są żurawie o udźwigu 500 i 450 ton, które są ustawiane na wcześniej przygotowanym podłożu.
Mosty Berdychowskie mają za zadanie ułatwić komunikację między kampusem Politechniki Poznańskiej a południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Cybińskim Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Planuje się, że będą one tworzyć jednolitą całość, zarówno pod względem architektonicznym, jak i konstrukcyjnym.