Rozpoczęcie montażu ogromnych elementów konstrukcyjnych pierwszego z dwóch Mostów Berdychowskich, pomiędzy Berdychowem a Ostrowem Tumskim, można zaobserwować na miejscu. Drugi most ma za zadanie połączyć Ostrów z Chwaliszewem. Planowana jest również poprawa komfortu podróży pomimo zamknięcia odcinka Wartostrady, ponieważ 11 kwietnia zostanie położona równa nawierzchnia na dotychczas nieutwardzonym odcinku ulicy Przystań.
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, opisuje postęp prac przy budowie Mostów Berdychowskich. Pieszym i rowerzystom towarzyszą widoki konstrukcji nowych przepraw. Te mosty mają być uzupełnieniem dla obecnej infrastruktury, łącząc Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i dalej z obszarami na wschodzie od Warty, zwłaszcza okolicami Malty. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku całe miasto będzie mogło podziwiać efekt tych prac.
Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, omawia postęp prac przy montażu przęsła mostu. W Krakowie i Radomsku, gdzie konstrukcje są produkowane, testuje się ich montaż. Dzięki temu można zweryfikować poprawność wykonania tych elementów jeszcze przed dostarczeniem ich do Poznania.
Na Wartostradzie widoczne są już części łuku mostu, który docelowo będzie służył pieszym i rowerzystom. Będzie to lekka i unikalna konstrukcja, bez podpór, co nada całej przeprawie niepowtarzalny wygląd. Tymczasowe podpory zostaną zdemontowane po zakończeniu prac.
Ze względu na duże gabaryty transportowanych elementów konstrukcji, transporty są prowadzone nocą. Z tego powodu planowane są zmiany w organizacji ruchu pomiędzy 15 a 17 kwietnia. Ograniczenia dotyczyć będą parkowania w rejonie ulic Nowe Zagórze oraz Wieżowej, co umożliwi dostarczenie materiałów na plac budowy.
Po zamknięciu odcinka Wartostrady po stronie Berdychowa rozpoczęto montaż elementów konstrukcji stalowej nad Kanałem Ulgi. Na 11 kwietnia zaplanowano układanie masy bitumicznej na dotychczas nieutwardzonym fragmencie ulicy Przystań. Po udostępnieniu nowej nawierzchni poprawi się jakość objazdu zamkniętego odcinka Wartostrady.
Budowa mostów wymaga nie tylko wcześniejszych testów i odpowiednio zorganizowanego transportu z Krakowa i Radomska, ale także precyzyjnego montażu i spawania konstrukcji na placu budowy. Do składania tych ogromnych konstrukcji wykorzystywane są żurawie o udźwigu 500 i 450 ton. Największe stalowe części mostów mają długość 26 metrów i są scalane po odpowiednim zabezpieczeniu przed spadnięciem.
Mosty Berdychowskie mają na celu ułatwienie komunikacji między kampusem Politechniki Poznańskiej a południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta. Nad Wartą i Kanałem Cybińskim Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów, tworzące jednolitą całość. Projekt obejmuje również chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i niewielką architekturę.