Osiedle Kopernika w Poznaniu od wielu lat pozostaje odcięte od sieci tramwajowej, co sprawia, że jego mieszkańcy muszą polegać głównie na autobusach i własnych samochodach. Sytuacja ta może się jednak zmienić, choć droga do uruchomienia pierwszego tramwaju na Kopernika okazuje się dłuższa niż początkowo zakładano.
Radny pyta o obiecane analizy
Bartłomiej Ignaszewski, poznański radny, postanowił sprawdzić, co dzieje się z wielokrotnie obiecaną inwestycją tramwajową. W oficjalnej interpelacji skierowanej do prezydenta miasta przypomniał, że zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, już w 2025 roku miały rozpocząć się szczegółowe analizy dotyczące budowy linii tramwajowej na osiedle Kopernika. Radny dopytywał również o możliwość podziału inwestycji na mniejsze etapy, co mogłoby przyspieszyć jej realizację i wcześniej zapewnić mieszkańcom lepsze połączenia komunikacyjne.
Miasto ujawnia szczegóły prowadzonych prac
Odpowiedzi udzielił zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski, który potwierdził, że prace nad projektem faktycznie trwają. Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze w czerwcu tego roku zlecił kompleksową analizę różnych wariantów poprowadzenia trasy tramwajowej. Rozpatrywane są obecnie dwie główne opcje – pierwsza zakłada prowadzenie linii od ulicy Zamkniętej przez Ściegiennego i Promienistą aż do projektowanej pętli „Os. Kopernika”, druga natomiast przewiduje trasę przez ulice Pogodną i Rembertowską, również kończącą się na Promienistej.
Kiedy poznamy ostateczne rozstrzygnięcia
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez zastępcę prezydenta, dokumentacja analityczna powinna zostać odebrana do 28 sierpnia 2026 roku. Wiśniewski zastrzegł jednak, że termin ten może ulec przedłużeniu. Powodem ewentualnych opóźnień będzie konieczność szczegółowego opiniowania przygotowanych dokumentów przez różne instytucje oraz uwzględnienie wszystkich uwag, które mogą wpłynąć w trakcie procesu konsultacji.
Co zyskają mieszkańcy osiedla
Budowa połączenia tramwajowego oznaczałaby prawdziwą rewolucję w codziennym życiu mieszkańców Kopernika. Obecnie muszą oni korzystać z autobusów, które szczególnie w godzinach szczytu często są przepełnione i utknięte w korkach. Tramwaj zapewniłby szybsze, bardziej punktualne i komfortowe dotarcie do centrum miasta. Władze nie wykluczają też realizacji inwestycji w kilku fazach, co mogłoby oznaczać, że pierwsze odcinki nowej linii mogłyby zostać oddane do użytku wcześniej niż cała trasa.