Miłośnicy komunikacji miejskiej z Poznania mają powody do radości. Historyczny wagon, który przez wiele lat służył jako altanka ogrodowa, został niedawno odrestaurowany w zajezdni tramwajowej Podgórze w Krakowie. Ten wyjątkowy tramwaj S2D o numerze taborowym 423, zostanie ponownie wykorzystany w przyszłości na liniach turystycznych, po powrocie do swojego rodzinnego miasta – Poznania.
Na zaproszenie w dniu 21 listopada, krakowska zajezdnia tramwajowa Podgórze prezentowała unikalny tramwaj historyczny – poznański „Duży Szczeciniak”. Wyprodukowany w 1930 roku przez Waggonfabrik Wismar dla przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina, ten doczepny wagon S2D stał się znaczącą częścią historii publicznego transportu. Krótko po zakończeniu drugiej wojny światowej, w 1946 roku, został on przekierowany do Poznania. Po naprawieniu drobnych uszkodzeń spowodowanych przez konflikt, został wprowadzony do użytkowania.
W Poznaniu ten historyczny skarb, znany również jako „Duży Szczeciniak”, był aktywnie wykorzystywany do 1970 roku. Wtedy został sprzedany i przekształcony w altankę ogrodową. Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK, wyjaśnia, że wagon został odnaleziony 20 lat temu przez miłośników komunikacji miejskiej na jednej z działek pod Poznaniem.
Wagon przeszedł gruntowny remont w Stacji Obsługi i Remontów krakowskiego przewoźnika. Waldemar Łosiak, inspektor ds. historii firmy z Biura Komunikacji Społecznej MPK Poznań, podkreśla, jak ważne jest to dla miasta, które stara się rozwijać swoją flotę historycznego transportu i docenić swoją historię. Dodaje, że nie ma lepszego sposobu na przekazanie tej historii młodszym pokoleniom niż poprzez przywracanie zabytkowych pojazdów.
MPK w Krakowie i MPK Poznań współpracują od kilku lat na rzecz promowania historii komunikacji miejskiej. Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie, zdradza, że pomysł na remont wagonu S2D był tak ekscytujący, że postanowili stworzyć wierną kopię tego tramwaju i dodać ją do swojej kolekcji historycznych pojazdów.
Teraz, gdy „Duży Szczeciniak” został odnowiony, zacznie się proces przygotowania do transportu. Tramwaj zostanie załadowany na specjalną lawetę, która dostarczy go z powrotem do Poznania, gdzie na pewno zrobi wielkie wrażenie na miłośnikach historii komunikacji miejskiej i turystach.