Początek sezonu letniego w Poznaniu jest zdominowany przez duże prace remontowe, które wpływają na organizację ruchu w mieście. Zainicjowane 22 czerwca projekty obejmują renowację torowiska na Moście Dworcowym oraz wymianę rozjazdów na skrzyżowaniu ulic Roosevelta, Głogowskiej i Matyi, zwanej również węzłem Most Dworcowy. Dodatkowo, prace będą prowadzone również na rondzie Starołęka.
Nieodłącznym skutkiem tych prac są zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, które mają obowiązywać do 1 września. Jak mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM, plany te zostały tak opracowane, aby do minimum zredukować niewątpliwe niedogodności dla mieszkańców miasta.
„Remonty torowisk są niezbędne dla poprawy jakości i trwałości infrastruktury tramwajowej w Poznaniu”, tłumaczy Trzebiatowski. „Wakacyjne prace mają za zadanie zapewnić pewny, wygodny, bezpieczny i sprawnie działający przejazd tramwajem”. Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, dodaje, że kolejne zaplanowane remonty torowisk są starannie planowane, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego.
Podkreślił również, że kompleksowe prace remontowe na węźle Most Dworcowy są wynikiem wieloletniego intensywnego użytkowania. Zakres prac obejmuje między innymi wymianę konstrukcji torowiska. „Wymieniane będą nie tylko szyny, ale także nawierzchnia drogowa w torowisku i system sterowania zwrotnic. Przeprowadzone zostaną też prace przy sieci trakcyjnej zasilającej tramwaje w prąd”, wyjaśnia Trzebiatowski.
Na rondzie Starołęka planowana jest wymiana południowej części węzła rozjazdowego, który obecnie jest w fatalnym stanie technicznym. Przewiduje się również wymianę nawierzchni torowej i drogowej na skrzyżowaniu ulic Starołęckiej i Fortecznej. Wszystkie te prace spowodują, że ruch tramwajowy będzie zakłócony na Moście Dworcowym oraz w ciągu ulicy Roosevelta i Głogowskiej.
W związku z tym, komunikację tramwajową na ulicy Głogowskiej zapewni linia nr 14, z podwojoną częstotliwością, oraz dodatkowa linia nr 97. Tramwaje nie będą mogły przejechać przez remontowane rondo Starołęka, dlatego dla zapewnienia połączenia od Starołęki PKM do miasta będzie kursować tramwaj linii numer 93. Linie tramwajowe numer 13 i dodatkowa linia nr 92 będą dojeżdżać do pętli Unii Lubelskiej, skąd transport zapewni dodatkowa linia autobusowa nr 153.
Utrudnienia czekają również na kierowców. W rejonie Mostu Dworcowego nastąpi zwężenie jezdni. Kierowcy nie będą mogli przejechać na wprost w przeciwnym kierunku (od Górczyna w stronę Kaponiery). Zostanie także zamknięta ulica Forteczna przy zajezdni tramwajowej. Zaleca się korzystanie z tras alternatywnych, np. ulicą Bystrą.