Rok szkolny 2023/2024 rozpoczął się 2 września, a zakończy dopiero 27 czerwca, co może nie być powodem radości dla uczniów. Niemniej jednak, dla nich jak i dla rodziców oraz opiekunów, istnieje powód do optymizmu. Bezpieczeństwo na poznańskich ulicach, szczególnie w pobliżu szkół, systematycznie się poprawia. Jak zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, bezpieczeństwo ruchu drogowego jest priorytetem dla lokalnych władz przez cały rok, ale wyjątkowo ważne jest to na początku roku szkolnego. Dane z ostatnich lat pokazują, że liczba wypadków i kolizji na ulicach Poznania – szczególnie tych z udziałem pieszych – znacznie spadła.
Porównanie danych z lat 2018-2023 pokazuje istotną redukcję liczby wypadków – z 919 w 2019 do 530 w 2023 roku. Liczba ofiar również się zmniejszyła – prawie dwukrotnie mniej osób odniosło obrażenia, a liczba ofiar śmiertelnych spadła z 26 w 2018 roku do 9 w ubiegłym roku. Co więcej, liczba wypadków z udziałem pieszych równie znacząco spadła – w 2023 roku było ponad trzykrotnie mniej ofiar śmiertelnych niż w 2018. Liczba pieszych, którzy odnieśli obrażenia w wyniku wypadków drogowych, była największa w latach 2018 i 2019 (217 i 257 odpowiednio), ale od 2020 roku nie przekraczała 140 poszkodowanych rocznie.
Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów, jest zadaniem miasta realizowanym we współpracy z innymi jednostkami i służbami, samorządem lokalnym oraz mieszkańcami. Działania te opierają się na statystykach dotyczących wypadków drogowych, identyfikacji szczególnie niebezpiecznych miejsc, badaniach lokalnych, obserwacji monitoringu oraz sygnałach od mieszkańców. Ważnym elementem tych działań jest współpraca miasta z Komendą Miejską Policji. Asp. Anna Włodarczak, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Poznaniu, podkreśla, że na poprawę bezpieczeństwa na drogach wpływa wiele czynników, w tym rozwój infrastruktury, ograniczenia prędkości, fotoradary i skuteczne egzekwowanie przepisów drogowych. Na przykład, od kiedy zamontowano fotoradary na trzech najbardziej ruchliwych ulicach – Hetmańskiej, Dąbrowskiego i Głogowskiej – nie doszło tam do wypadków śmiertelnych.
Poprawa infrastruktury wpływa znacząco na bezpieczeństwo. Miasto systematycznie projektuje i wdraża rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwłaszcza dzieci i młodzieży w rejonie szkół. Są to między innymi środki uspokajające ruch, rozbudowa infrastruktury rowerowej, regulacja parkowania hulajnóg oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa pieszych. W ostatnich latach dużą uwagę poświęcono doświetleniu przejść dla pieszych. Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, zauważa, że nakłady na poprawę bezpieczeństwa pieszych, w tym na doświetlenie przejść dla pieszych, stale rosną – z około 600 tysięcy złotych w 2022 roku do ponad miliona w 2023 roku. W tym roku planowane są wydatki na ten cel w wysokości ponad 1,5 miliona złotych.
Oświetlenie dodatkowe ma na celu poprawę widoczności pieszych po zmroku dla nadjeżdżających kierowców, co zwiększa ich bezpieczeństwo. W tym roku Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowy na wykonanie oświetlenia dodatkowego w 22 lokalizacjach, a przetarg na dodatkowe oświetlenie przy kolejnych pięciu przejściach jest aktualnie rozpatrywany. Prace mają być prowadzone według modelu „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca jest odpowiedzialny za cały proces inwestycyjny, od negocjacji i projektowania do ostatecznego włączenia oświetlenia. Większość przejść dla pieszych powinna być oświetlona do końca listopada, a pozostałe do końca pierwszego kwartału 2025 roku. Lokalizacje zostały zaproponowane przez przedstawicieli lokalnych społeczności, a koszty budowy są pokrywane po równo przez samorządy osiedlowe i Zarząd Dróg Miejskich.
Podobne działania są podejmowane w ramach projektu „Bezpieczna droga do szkoły”. Działania te obejmują doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych, budowę wyniesionych przejść i azylów, korekty i uzupełnienia znaków pionowych i poziomych, a także regularne przeglądy urządzeń bezpieczeństwa i znaków w pobliżu szkół. W wyniku tych przeglądów przeprowadzono już kontrole okolic 109 placówek oświatowych – szkół podstawowych, liceów oraz zespołów szkół. Tam, gdzie to było konieczne, odmalowano znaki poziome, wymieniono znaki drogowe lub wykonano inne niezbędne prace, aby zapewnić uczniom bezpieczne dojście do szkoły i powrót do domu.
Jednocześnie Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził od początku 2024 roku niemal 400 projektów stałej organizacji ruchu, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa. Są to projekty wprowadzane zarówno podczas dużych przebudów miejskich, jak i poprzez lokalne zmiany i usprawnienia, konsultowane między innymi z radami osiedli, policją i strażą miejską. Te projekty obejmują między innymi rejony placówek oświatowych i miejsc o intensywnym ruchu pieszego.