Pojawiły się nowe informacje dotyczące dalszego rozwoju trasy tramwajowej na Naramowice. Właśnie został ogłoszony przetarg mający na celu wybranie projektanta tego strategicznego projektu inwestycyjnego, który usprawni komunikację pomiędzy północną częścią Poznania a centrum miasta.

Drugi etap budowy trasy na Naramowice obejmie konstrukcję lub modernizację torów tramwajowych o łącznej długości ponad 3 km oraz prawie 5 km dróg. Projekt uzyskał już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych i ma opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy. Przetarg, który ma za zadanie znaleźć odpowiedniego projektanta dla tej ważnej inwestycji, został ogłoszony przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie, reprezentującą Miasto Poznań i spółkę Aquanet. Środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej zapewnione zostały przez Radę Miasta Poznania w czerwcu.

Zdaniem Jacka Jaśkowiaka, prezydenta Poznania, budowa drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice stanowi istotny krok dla mieszkańców północnej strefy miasta. Nie tylko przyspieszy i ułatwi ona dojazd z Naramowic do centrum komunikacją miejską, ale także zmniejszy emisję zanieczyszczeń poprzez promowanie transportu publicznego. Inwestycja ta przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, zwłaszcza osób niepełnosprawnych, pieszych i rowerzystów.

Nowo zaplanowana trasa tramwajowa będzie kontynuacją już istniejącej, której budowę zakończono dwa lata temu. Obejmie ona ok. 3 km i przebiegać będzie od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary aż do węzła Małe Garbary. Projekt przewiduje również przebudowę istniejącej infrastruktury drogowej, w tym ciągów pieszych i rowerowych, oraz skrzyżowania ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary oraz sąsiadujących z nim fragmentów ulic Solnej (do placu Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Zmieniony zostanie także układ torów na odcinku Małe Garbary — Wolnica, aby umożliwić przyszłe inwestycje tramwajowe na ul. Solnej i dalszym odcinku ul. Garbary.

Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, podkreśla, że ogłoszony przetarg obejmuje wykonanie kompleksowych usług: opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych zezwalających na realizację inwestycji, świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych oraz sprawowanie nadzoru autorskiego. Dyskusja na temat projektu będzie uwzględniać również kilka ważnych kwestii poruszanych przez mieszkańców.

Projektanci będą odpowiedzialni za opracowanie dokumentacji dotyczącej nie tylko torowisk, sieci trakcyjnej i układu drogowego, ale także ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometra sieci ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej. Zostanie również przygotowany projekt zagospodarowania terenu.

Wybrany projektant otrzyma 1000 dni na wykonanie powierzonych mu zadań od momentu podpisania umowy. Będzie również odpowiadał za analizę różnych alternatyw realizacji projektu, przeprowadzenie inwentaryzacji zieleni w celu maksymalnego zachowania istniejącego drzewostanu oraz ocenę możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego zgodnie z decyzją środowiskową, nie wpływając na termin realizacji prac projektowych.

Wybrana firma będzie musiała również zbadać, czy ewentualne zmiany w zaprojektowanym układzie torów wymagać będą dodatkowej decyzji środowiskowej dla rejonu pętli Wilczak i placu Wielkopolskiego. Wstępna analiza obejmie także możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego tak, aby zachować jak najwięcej drzew.

Wszystkie zainteresowane podmioty mogą składać swoje oferty w postępowaniu przetargowym do 5 listopada.