Przez ostatnie miesiące mieszkańcy północnych dzielnic Poznania obserwowali zmiany na jednej z głównych arterii miasta. Droga łącząca centrum z północnymi osiedlami i gminą Suchy Las przeszła kompleksowe prace modernizacyjne, które mają poprawić nie tylko komfort kierowców, ale także bezpieczeństwo i funkcjonalność przestrzeni publicznej. Sprawdziliśmy, jak przebiegały inwestycje i co nowego czeka użytkowników ul. Obornickiej.
Modernizacja ul. Obornickiej – całkowita wymiana infrastruktury
Ponad 700-metrowy fragment ul. Obornickiej został objęty rozległymi robotami, których zakres wykraczał poza samo odnowienie nawierzchni. Głównym inicjatorem przedsięwzięcia była spółka Aquanet, która równolegle przeprowadziła prace związane z kanalizacją sanitarną oraz siecią wodociągową. Wykorzystując konieczność rozkopania drogi, zdecydowano się na usunięcie starej, wysłużonej nawierzchni asfaltowej.
Nowa warstwa ścieralna pojawiła się nie tylko na głównym odcinku, ale także na dodatkowych 100 metrach w okolicach skrzyżowania z ul. Mateckiego. Łączny koszt inwestycji wyniósł niemal 130 tysięcy złotych. Inżynierowie zadbali także o solidne wzmocnienie poboczy, co ma zwiększyć trwałość drogi i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Nowe rozwiązania na przystanku „Hulewiczów”
Równie istotną częścią modernizacji była przebudowa przystanku autobusowego w kierunku ronda Śródka. Zmieniła się nie tylko nawierzchnia, która zyskała nową, antypoślizgową powierzchnię. Wprowadzono także oznaczenia dotykowe, które umożliwiają osobom z niepełnosprawnością wzroku łatwiejsze poruszanie się i korzystanie z komunikacji miejskiej. To przykład, jak inwestycja drogowa może poprawić dostępność przestrzeni publicznej.
Nowa organizacja ruchu na Podolanach
Wprowadzenie zmian infrastrukturalnych nie obyło się bez istotnych korekt w układzie komunikacyjnym. Na końcowym fragmencie ul. Drwęskiego, od strony Obornickiej, utrzymano ruch jednokierunkowy – zabieg ten wyraźnie uspokoił ruch lokalny w tej części Podolan. Wśród istotnych nowości znalazła się także likwidacja możliwości skrętu w lewo z ul. Omańkowskiej na Obornicką.
Kierowcy, którzy dotychczas korzystali z tego rozwiązania, są obecnie kierowani przez ul. Szarych Szeregów oraz węzeł Narutowicza, co pozwala rozłożyć natężenie ruchu na kilka ciągów komunikacyjnych. Na skrzyżowaniu Obornickiej z Mateckiego oraz Omańkowską dokonano również przesunięcia osi jezdni, co ułatwia mijanie się pojazdów i zmniejsza ryzyko kolizji.
Usprawniona sygnalizacja i plany na przyszłość
Kolejnym krokiem w zwiększaniu płynności ruchu była reorganizacja sygnalizacji świetlnej w rejonie skrzyżowania ul. Obornickiej, Drwęskiego i Hulewiczów. Pojawił się tam wyodrębniony pas lewoskrętu, który ma ułatwić jazdę w kierunku Piątkowa i ograniczyć korki w godzinach szczytu. Zarząd Dróg Miejskich zapowiada, że przez najbliższe tygodnie będzie analizować efektywność wprowadzonych zmian i nie wyklucza kolejnych modyfikacji, jeśli sytuacja na skrzyżowaniu Obornickiej z Omańkowską będzie tego wymagać.
Zakończenie inwestycji i apel do kierowców
Roboty budowlane zbliżają się do końca – docelowe oznakowanie oraz ostateczna organizacja ruchu mają być wdrożone do połowy września. Do tego czasu kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność, ponieważ na odnowionych fragmentach obowiązywać będą jeszcze czasowe zmiany w organizacji ruchu. Mieszkańcy mogą już jednak korzystać z wyników inwestycji, które mają szansę usprawnić poruszanie się po północnej części Poznania na lata.