Z każdym tygodniem kierowcy i mieszkańcy okolic ulicy Obornickiej mogą obserwować postęp prac modernizacyjnych, które mają diametralnie odmienić zarówno komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo na tym ruchliwym odcinku. Inwestycja budzi spore zainteresowanie lokalnej społeczności, a jej efekty odczują nie tylko osoby codziennie korzystające z tej trasy, ale również piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej.
Nowa nawierzchnia i rozbudowane roboty wodno-kanalizacyjne
Przebudowa ulicy Obornickiej nie ograniczyła się jedynie do wymiany asfaltu. Modernizacji poddano już ponad 700-metrowy fragment drogi, gdzie kierowcy mogą korzystać z nowej, gładkiej nawierzchni. Jednak równie istotne były prace pod powierzchnią – ekipy realizujące inwestycję, wspierane przez miejskiego operatora wodociągów, przeprowadziły szereg robót związanych z odnową instalacji kanalizacyjnych oraz wodociągowych. To oznacza nie tylko większe bezpieczeństwo, ale także mniejsze ryzyko awarii w przyszłości.
Oprócz głównego zakresu robót, wykonawcy zdecydowali się rozszerzyć działania o dodatkowy, 100-metrowy odcinek w stronę południową od ulicy Mateckiego. Po usunięciu zdegradowanego asfaltu i ułożeniu nowych warstw nawierzchni, wzmocniono pobocza całego remontowanego fragmentu. Na ten cel przeznaczono blisko 130 tysięcy złotych – środki te mają przełożyć się bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pieszych.
Udogodnienia dla pasażerów i osób z niepełnosprawnościami
Modernizacja ulicy Obornickiej to także korzyści dla użytkowników komunikacji publicznej. Przystanek autobusowy Hulewiczów, obsługiwany przez Zarząd Transportu Miejskiego, przeszedł gruntowną metamorfozę w kierunku ronda Śródka. Pojawiła się tam nowa platforma z oznaczeniami dotykowymi, które ułatwią korzystanie z transportu zbiorowego osobom z dysfunkcjami wzroku. To ważny krok w stronę większej dostępności miejskiej infrastruktury.
Zmiany na drogach i nowe reguły jazdy
Wprowadzenie nowych rozwiązań drogowych wymusiło reorganizację ruchu w okolicy. Odcinek ulicy Drwęskiego przy Obornickiej stał się jednokierunkowy, przez co niemożliwy jest obecnie skręt w lewo z ulicy Omańkowskiej na Obornicką. Osoby podróżujące z Podolan w stronę Suchego Lasu muszą przejeżdżać przez ulicę Szarych Szeregów oraz wykorzystać wiadukt na Narutowicza, by dotrzeć do celu.
W ramach poprawy płynności jazdy zaplanowano również korektę osi jezdni na skrzyżowaniach z ulicami Mateckiego i Omańkowskiej. Dzięki temu manewr wyprzedzania pojazdów skręcających w lewo ma być łatwiejszy i bezpieczniejszy, co przełoży się na szybsze pokonywanie tej części miasta, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Modernizacja sygnalizacji i nowe pasy ruchu
Kluczowym punktem przebudowy stało się skrzyżowanie ulic Obornickiej, Drwęskiego i Hulewiczów. W ramach inwestycji pojawi się tutaj nowoczesna sygnalizacja świetlna, a także wyodrębniony pas do skrętu w lewo z Obornickiej na Hulewiczów. Takie rozwiązanie ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo, lecz również usprawnić ruch szczególnie w kierunku Piątkowa. Dodatkowo, Zarząd Dróg Miejskich zadba o dostosowanie oznakowania do nowych warunków oraz właściwe oznaczenie świeżo wyremontowanego odcinka.
Monitoring efektów i harmonogram zakończenia inwestycji
Po zakończeniu wszystkich prac zaplanowano dokładne monitorowanie sytuacji przez służby miejskie. Szczególne znaczenie będzie mieć obserwacja skrzyżowania Omańkowskiej z Obornicką – w razie pojawienia się problemów możliwe będzie szybkie wprowadzenie poprawek organizacyjnych. Wszystkie roboty mają zostać sfinalizowane do połowy września 2025 roku, a przez cały okres wdrażania zmian kierowcy proszeni są o wzmożoną ostrożność i uważne śledzenie nowych oznaczeń, zarówno tymczasowych, jak i docelowych.
Nowa Obornicka ma służyć wszystkim użytkownikom – zarówno mieszkańcom, jak i osobom przejezdnym. Efekty modernizacji będą widoczne przez wiele lat i mają szansę wyznaczyć nowe standardy organizacji ruchu w tej części miasta.