Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, odpowiedzialna za budowę mostów dla pieszych i rowerzystów nad rzekami Wartą i Cybiną, już rozpoczęła montaż pierwszych części konstrukcji. Z uwagi na duże gabaryty materiałów konstrukcyjnych, ich transport przez ulice Poznania do Ostrowa Tumskiego został przeprowadzony w nocy z niedzieli na poniedziałek.
Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki, informuje, że pierwszy segment stalowej konstrukcji mostu nad Cybiną został dostarczony z fabryki w Krakowie. Ten pojedynczy fragment waży 25 ton. Wykorzystano do jego instalacji żuraw o maksymalnej zdolności podnoszenia 450 ton.
Planowane jest, że ostateczna przeprawa będzie składać się z dwóch sekcji o długościach odpowiednio 165 i 117 metrów, które będą identyczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Przywieziony na plac budowy segment stanowi początek łuku mostowego nad Kanałem Ulgi. Ma on formę skrzyni o wymiarach 9,5 x 1,4 x 2,5 metra. Pierwotnie został zamontowany na tymczasowych podporach, tzw. stolikach. Po zakończeniu prac związanych z zbrojeniem, deskowaniem i betonowaniem dolnej części żelbetowego przyczółku, stalowy fragment będzie mocowany do podpory.
W założeniu, konstrukcja mostu między Berdychowem a Ostrowem Tumskim osiągnie wagę około 900 ton i będzie składać się z 69 sekcji stalowego łuku i pomostu. Najdłuższy segment uzyska długość 29 metrów i ważyć będzie około 28 ton. Drugi most, między Ostrowem Tumskim a Chwaliszewem, będzie zawierał elementy wyprodukowane w Radomsku. Łączna waga tej przeprawy wyniesie aż 1600 ton i będzie składać się z 74 sekcji stalowego łuku i pomostu. Najdłuższa pojedyncza sekcja osiągnie 25 metrów, a jej waga wyniesie 32 tony. Największe fragmenty konstrukcyjne będą montowane na budowie za pomocą sprzętu o maksymalnej zdolności podnoszenia tysiąca ton.
Zanim rozpoczęto montaż elementów konstrukcyjnych, przygotowano fundamenty podpór obiektów. Podczas tych prac powstała najgłębsza sekcja ściany szczelinowej o długości 25 metrów. Na placu budowy na bieżąco monitoruje się wysoki poziom wody w Warcie. Wykonawca kontynuuje prace w możliwym zakresie, korzystając z dostępnej przestrzeni, jednak utrzymanie tego poziomu wody może spowodować tymczasowe wstrzymanie prac ze względów bezpieczeństwa oraz ograniczonego dostępu.
Inwestycja w Mosty Berdychowskie ma na celu ułatwienie komunikacji pomiędzy kampusem Politechniki Poznańskiej a południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewostronną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Projekt nie obejmuje tylko budowy przeprawy, ale także chodników, ramp i schodów. Planowane jest również przebudowanie skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej. Dodatkowym efektem inwestycji ma być ożywienie terenu południowego cypła Ostrowa Tumskiego, który zostanie zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.